چهارشنبه، آذر ۱۱

دست پيچ مکزيکي



(عکس تزئيني است)

مكزيكي‌‌ها براي درست كردن دست‌پيچ، از نان‌هاي تورتيلا  كه به صورت آماده در سوپرماركت‌هايشان به فروش مي‌رسند استفاده مي‌كنند.

ولي با توجه به اينكه اين نوع نان در كشور ما وجود ندارد، شما مي‌توانيد از نان لواش‌هاي بريده و بسته‌بندي استفاده كنيد. در ضمن با توجه به اينكه اين غذا به كشور مكزيك تعلق دارد،‌طبيعي است كه غذايي تند باشد ولي شما مي‌توانيد ميزان فلفل را براساس ذائقه‌تان كم كنيد.

 مواد لازم براي درست كردن 5 عدد دست‌پيچ:

- 5 برش نان لواش بسته‌بندي

- 75گرم پنير چدار (رنده شده)

 مواد لازم داخل دست‌پيچ:

- 75گرم، اسفناج

- 2 قاشق سوپ‌خوري، روغن مايع

- 8 عدد ذرت ريز كنسروي (خرد شده)

- 25 گرم، نخود فرنگي كنسرو شده

- يك عدد فلفل دلمه‌اي (خرد شود)

- يك عدد هويج (نگيني خرد شود)

- يك عدد تره فرنگي (خرد شود)

- دو حبه سير (له شود)

- يك عدد فلفل قرمز تند (خرد شود)

- نمك و فلفل سياه به مقدار لازم

 مواد لازم براي سس:

- 300 گرم يا يك و يك‌چهارم پيمانه گوجه فرنگي (له شده و از صافي عبور داده شود)

- 2 پر موسير (خرد شده)

- يك حبه سير

- يك و يك‌چهارم پيمانه آب مرغ

- يك قاشق چاي‌خوري، پودر قند يا شكر

- يك قاشق چاي‌خوري، پودر فلفل قرمز

 طرز تهيه:

1 - ابتدا برگ‌هاي اسفناج را خرد كرده و به مدت 5دقيقه در مقدار كمي آب بپزيد. سپس آنها را آبكشي كرده و با انگشتان دست آنها را فشار دهيد تا آب اضافي‌شان گرفته شود.

2 - روغن را در تابه‌اي بريزيد و نخود فرنگي، ذرت، فلفل‌دلمه‌اي، هويج،‌سير و تره فرنگي خرد شده را اضافه كنيد و مدت 3 الي 4 دقيقه تفت دهيد؛سپس اسفناج پخته را به همراه نمك و فلفل به مخلوط فوق بيفزاييد و كمي تفت دهيد.

3 - از طرف ديگر همه مواد لازم سس را در تابه‌اي بريزيد و روي شعله زياد اجاق گاز قرار دهيد تا به جوش آيد. مواد را مرتب هم بزنيد تا نسوزد. براي پختن و آماده شدن اين سس،‌20دقيقه زمان لازم است. در واقع سس بايد غليظ شود.

4 - هر يك از نان‌ها را در يك سيني پهن كرده و با توجه به تعداد نان مواد آماده شده براي داخل دست پيچ را به چند قسمت تقسيم كنيد و هر قسمت را روي هر يك از نان‌ها بريزيد و آنها را لوله كنيد و داخل يك پيركس مستطيلي‌شكل كه با كمي روغن چرب شده است، بچينيد؛ به صورتي كه قسمت روي هم آمده دست‌پيچ‌ها در زير قرار گيرد.

5 - وقتي كه همه دست‌پيچ‌ها را در ظرف چيديد، سس را روي آنها بريزيد و پنير را نيز روي سس بپاشيد. حالا پيركس را به مدت 20دقيقه در داخل فر با حرارت 180درجه سانتي‌گراد يا 350درجه فارنهايت يا شماره4 قرار دهيد تا مواد پخته شده و پنير روي آن نيز آب شود. حالا دست‌پيچ‌ها آماده سرو است.

نکته : مي توانيد به جاي مواد داخل دست پيچ از کالباس و يا هر چيز ديگري مثل مرغ استفاده کنيد. فقط دقت کنيد که در صورت استفاده از کالباس يا ژامبون به جاي سس قرمز از سس مايونز يا سس سفيد استفاده کنيد.



 

ايده هايي جالب براي سرو سوپ







سه‌شنبه، آذر ۱۰

شامي نخودچي

مواد لازم :
گوشت ..............................200 گرم
آرد نخودچي........................100 گرم
پياز.................................. 2 عدد ( رنده شده )
پياز ................................. 2 عدد ( خرد شده )
سرکه ............................... يک ليوان 
شکر................................. به ميزان لازم 
رب .................................. 2 تا 3 قاشق غذاخوري
نمک و فلفل ....................... به ميزان لازم
روغن .............................. به ميزان لازم
آب .................................. يک ليوان

طرز تهيه :
ابتدا گوشت را با پياز رنده شده خوب ورز مي دهيم . سپس آرد نخودچي و نمک و فلفل را به آن افزوده و باز ورز مي دهيم. سپس آنها را در روغن سرخ مي کنيم.
ابتدا پيازها را سرخ کرده و سپس رب را کمي تفت مي دهيم و در پايان سرکه و شکر را به آن اضافه مي کنيم تا مزه آن ملس شود. (يعني نه ترش و نه شيرين) حالا شامي ها را داخل اين سس قرار داده و مي گذاريم به مدت نيم ساعت بپزد تا آب آن تمام شود و به سس بنشيند.