چهارشنبه، آبان ۲۷

سالاد برنج

مواد لازم :
برنج ......................... 1 پيمانه
عدس ......................... نصف پيمانه
ذرت ......................... نصف پيمانه
گوجه فرنگي................ نصف پيمانه
پيازچه........................ 1 عدد کوچک
نمک و فلفل ................ به ميزان لازم 
فلفل دلمه اي ................ 1 عدد کوچک
کنجد.......................... 50 گرم 

مواد لازم براي سس :
روغن زيتون 
نمک و فلفل 
پودر زنجبيل 
آبليمو

طرز تهيه :
ابتدا برنج را خيس کرده و سپس آن را در آب جوش ريخته و بگذاريد مغزپخت شود. سپس عدس را به صورت جداگانه پخته و همراه با ذرت ، گوجه فرنگي ، پيازچه ، فلفل دلمه اي و کنجد مخلوط کنيد. وقتي برنج خنک شد به مواد اضافه کنيد . 
مي توانيد براي سس اين سالاد از آبليو ، روغن زيتون ، زنجبيل ، نمک و فلفل استفاده کنيد. در صورت تمايل مي توانيد به جاي اين سس از سس مايونز که با کمي آبليمو و نمک و فلفل مخلوطش کرده ايد نوش جان کنيد.

نان بروسکتا


بروسکتا، نوعي پيش غذاست که ريشه آن به ايتالياي مرکزي برمي گردد و شامل نان گريل شده است که روي آن را سير، روغن زيتون، نمک و فلفل مي ريزند. در بعضي موارد هم روي آن پنير يا گوشت چرخ کرده و ... هم ديده مي شود.
اين دستور رو من از مجله آشپزي ساناز و سانيا برداشتم و ديشب درست کردم. 


مواد لازم:
نان بربري......................................... نصف نان 
سير ( نصف شده و ريز خرد شده )............ به ميزان لازم ( 3 تا 4 حبه بزرگ)
نمک.............................................. به ميزان لازم
گوجه فرنگي ................................... 2 عدد خرد شده 
روغن زيتون .................................... به ميزان لازم
ريحان و جعفري ................................ کمي 

طرز تهيه :
نان بربري را در اندازه هاي پنج سانتي برش داده و در طبقه بالاي فري که از قبل به مدت 15 دقيقه با حرارت 175 درجه سانتي گراد گرم کرده ايد قرار دهيد تا تست شود.
سپس از فر بيرون آورده ، سير را از سمتي که برش داديد بر روي نان بکشيد. در صورت تمايل مي توانيد سيرهاي ريز خرد کرده را روي نان پاشيده ، بعد مقداري نمک و سپس گوجه فرنگي ها را بر روي نان مي گذاريم. 
سپس در ظرف مورد نظر بچينيد و روي آن ها را مقداري روغن زيتون ريخته و باز کمي نمک بپاشيد و ريحان و جعفري را که ريز خرد کرده ايد روي گوجه ها قرار داده و باز به مدت 2 تا 3 دقيقه در فر بگذاريد. 
پيش غذاي خوبي بود. مثل نان سير بود. من خوشم اومد ولي همسرم نه !

سه‌شنبه، آبان ۲۶

هويج پلو

اين دستور را براي فرزانه ، دختر خاله عزيزم که درخواست کرده بود گذاشتم. ميدونم که عاشق اين غذايي . (توي پرانتز بگم اين بدبخت بي نوا هر وقت ميومد خونه مامانم اينا ما هويج پلو داشتيم و  اونم اصلاً اين غذا رو دوست نداشت. شانسش بود . ما بدون قصد و غرض و بدون اينکه بدونيم مياد خونه مون اين غذا رو درست مي کرديم و آخرش هم اينقدر به خوردش داديم که حالا ديگه از اين غذا خوشش اومده . راست و دروغش رو نميدونم!)

هويج ‌پلو از جمله پلوهاي مخلوط قديمي است كه معمولا آن را با هويج فرنگي‌اي كه رنگ نارنجي تيره‌‌تري دارد، مي‌پزند تا پلو ظاهر خوش‌رنگ و لعاب‌تري داشته باشد. ولي با هويج معمولي هم مي توان آن را درست کرد.

 مواد لازم براي 4 نفر:

- هويج .........................نيم کيلو

- برنج ......................... 4 پيمانه

- شكر............................3/4 پيمانه

- روغن مايع ...................به ميزان لازم

- گوشت چرخ كرده يا مرغ ..500 گرم

- زعفران .......................يك قاشق چاي‌خوري و مقداري اضافي براي روي برنج

- پياز ...........................دو عدد

- دارچين .......................نصف قاشق سوپ‌خوري

- نمك .........................به ميزان لازم

طرز تهيه:

ابتدا هويج ها را به صورت خلالي درآوريد.يا با رنده درشت رنده کنيد. هويج ها را در روغني که خوب داغ شده تفت دهيد . پس از آن شکر را در يک پيمانه آب جوش حل کرده و به هويج اضافه کنيد و بگذاريد تا خلال هويج ها کمي بپزد. بعد کمي از زعفران را به آن اضافه کرده و پس از يکي دو جوش زير گاز را خاموش کنيد. پياز را در گوشت چرخ کرده رنده کنيد . نمك و دارچين را نيز به گوشت اضافه كنيد و خوب ورز دهيد. سپس آن را به صورت كوفته‌هاي ريزي درآوريد. داخل تابه‌اي كمي روغن بريزيد و كوفته ريزه‌ها را در روغن قرار دهيد و روي اجاق گاز بگذاريد تا تفت داده شود. كوفته ريزه‌ها را به مخلوط هويج خلال شده اضافه كنيد.(البته مي توانيد در پايان پخت غذا کوفته هاي گوشت را جداگانه روي برنج بريزيد.)

برنج را آبکش کنيد . براي ته ديگ مي توانيد از خود هويج استفاده کنيد ( براي اين کار ، هويج هاي بزرگ را به صورت طولي برش دهيد. سعي کنيد هويج ها نازک نشوند) يا از سيب زميني استفاده کنيد. حالا يک لايه برنج و يک لايه هويج ها را بريزيد و همين طور تا پايان برنج ادامه دهيد. برنج را دم کنيد. هويج پلوي شما آماده است.

نکته 1 : به جاي گوشت مي توانيد از مرغ هاي تکه شده استفاده کنيد .

نکته 2 : من پيازداغ رو هم به هويج هام اضافه مي کنم. چون عاشق پيازداغم. اگه دوست داريد اضافه کنيد در غير اين صورت نيازي نيست.

نكته3: با توجه به اينكه هويج پلو داراي شيره شكر است و اين شيره به ته ديگ نيز منتقل مي‌شود، احتمال سوختن اين غذا از ديگر پلوهاي مخلوط بيشتر است. بنابراين يا زير اجاق گاز را بسيار كم كنيد يا اينكه از شعله پخش‌كن استفاده كنيد. معمولا حدود 3 ربع ساعت، زمان كافي‌ براي دم كشيدن اين پلو خواهد بود

دوشنبه، آبان ۲۵

سالاد ماکاراني

عکس تزييني است.



مواد لازم :

ماکاراني فرمي ......................... يک تا دو پيمانه
فلفل دلمه اي ............................. يک عدد کوچک
هويج....................................... يک عدد متوسط
نخودفرنگي............................... نصف پيمانه
پياز ....................................... 1 عدد متوسط
زيتون خرد شده ......................... نصف پيمانه
پنير موزارلا............................. کمي
لوبيا چيتي ................................ نصف پيمانه ( در صورت تمايل )

طرز تهيه :
تمام مواد را با هم مخلوط کرده و سس آن را (سس تارتار يا سس هزار جزيره) اضافه مي کنيم و در يخچال به مدت يک ساعت قرار مي دهيم تا سس به خورد مواد رود. بعد از يک ساعت آماده سرو است. نوش جان کنيد.