چهارشنبه، آبان ۲۰

پاي سيب



مواد لازم داخل پاي:

 سيب درختي.......................... 2 عدد
كيوي ..................................1 عدد
شكر.................................... 2 قاشق غذاخوري
زعفران................................ يك سوم قاشق چايخوري
وانيل................................... يك سوم قاشق چايخوري
دارچين................................. نصف قاشق چايخوري
گلاب...................................4  قاشق غذاخوري
نشاسته................................. 1 قاشق غذاخوري
روغن مايع............................ 3 قاشق غذاخوري
آب......................................نصف پيمانه
پودر قند...............................100 گرم



طرز تهيه مواد داخل پاي سيب:

سيب و كيوي را پوست گرفته و رنده مي كنيم. نشاسته را در آب سرد حل مي كنيم و همراه با سيب و كيوي رنده شده حدود 10 دقيقه مي پزيم تا آب آن كاملا تبخير شود. سپس دارچين، وانيل، شكر، زعفران حل شده، گلاب و روغن مايع را به آن اضافه مي كنيم و كمي در روغن تفت مي دهيم. مواد را از روي حرارت بر مي داريم تا خنك شود و بتوانيم براي داخل خمير پاي از آن استفاده كنيم.


مواد لازم جهت تهيه خمير پاي:
ماست نصف پيمانه
روغن مايع نصف پيمانه
آرد سفيد گندم 2/5 پيمانه
پودر خمير ترش نصف قاشق چايخوري
نمك يك چهارم قاشق چايخوري
شكر 1 قاشق چايخوري



طرز تهيه خمير پاي:

ابتدا براي درست كردن خمير، آرد سفيد را خوب الك مي كنيم. بعد كمي از آرد را با ماست و كمي روغن مايع مخلوط مي كنيم و با دستمان ورز مي دهيم. به تدريج آرد سفيد را اضافه نموده و طوري ورز مي دهيم كه خمير به دستمان نچسبد و همچنان نرم و لطيف باشد.

پودر خمير ترش را با كمي آب گرم و شكر مخلوط مي كنيم و مي گذاريم حدود 15-10 دقيقه بماند تا عمل بيايد و پُف كند( ترجيحا جاي گرم باشد).
بعد از عمل آمدن خميرترش، كمي نمك به آن اضافه مي كنيم و با هم مخلوط مي كنيم و سپس به خمير اضافه مي كنيم. حدود 20 دقيقه خمير را ورز مي دهيم تا كاملا نرم شود و خوب عمل بيايد. 
سپس خمير را در يك نايلون پيچيده و حدود چند ساعت در يخچال مي گذاريم. 
بر روي تخته يا سيني كه آرد پاشيده ايم، خمير را پهن نموده و با وردنه باز مي كنيم تا صاف و نازك شود. سپس با دهانه استكان گرد قالب مي زنيم. بعد از موادي كه( در بالا) درست كرده ايم، كمي داخل خمير مي ريزيم روي آن را مي بنديم با قالب مورد نظر شكل مي دهيم 
از قبل روغن را در ظرفي كوچك گرم مي كنيم. بعد دو طرف پاي سيب ها را در روغن سرخ نموده و داخل توري مي گذاريم تا روغن اضافي آنها گرفته شود. بعد از خنك شدن شيريني ها، كمي پودر قند بر روي آنها مي پاشيم. در صورت تمايل مي توانيد از پودر پسته نيز استفاده كنيد و بعد سرو كنيد.
نکته : اين مدل  اصلي پاي سيب بود ولي همانطوري که در عکس مي بينيد من اينجوري به صورت کيک درستش کردم. اول خمير را پهن کرده در ظرفي که کمي گود باشد يعني لبه دار باشد. بعد مواد داخل پاي را در آن ريخته و رويش را با خمير ديگري مي پوشانيد و براي زيبا شدنش روي آن را با نوارهايي از خمير طرح بندي مي کنيم. و به مدت 45 دقيقه داخلي فر که از پيش با حرارت 160 درجه سانتي گراد گرم شده قرار مي دهيم. 

هیچ نظری موجود نیست: